مقالات

قوانین بازسازی ساختمان

تصویر مهندس‌ها در ساختمان برای بازسازی ساختمان

قوانین بازسازی ساختمان و خانه موجب می‌شود تا فرایند بازسازی بر طبق اصول و استانداردهای لازم صورت گیرد. همچنین گسترش شهرها سبب شد تا دیگر خانه‌های قدیمی و کلنگی پاسخگوی نیاز شهروندان نباشند و برای تغییر آن‌ها قوانینی تحت عنوان قوانین بازسازی خانه به وجود آید که در نهایت موجب شود فرایند بازسازی خانه در مشهد بر طبق اصول به انجام رسد. رشد روز افزون جمعیت و کمبود مسکن مبحثی به نام بازسازی ساختمان را بوجود آورد که بر طبق آن مالکین می‌توانستند خانه‌های قدیمی و کلنگی خود را بازسازی کنند و در قالب آپارتمان تحویل بگیرند در این بین مبحثی به نام قوانین بازسازی ساختمان به وجود آمد که از طرف شهرداری و بعضا اداره میراث فرهنگی تعیین می‌شود.

شما می‌توانید فرایند بازسازی ساختمان و آپارتمان در مشهد را به مجموعه پروان دکور بسپارید تا ضمن رعایت قوانین بازسازی ساختمان آنچه که در نظر دارید را اجرا کنند.

در نظر داشته باشید پیروی از قوانین شهرداری بازسازی ساختمان را با ایمنی بیشتری همراه می‌کند.

قانون بازسازی ساختمان تمامی حوزه‌هایی که مربوط به ساخت و ساز است را در برمی‌گیرد و شما برای انجام تغییرات اساسی نیاز دارید که از شهرداری مجوز بازسازی خانه بگیرید.

تخریب و بازسازی ساختمان حوزه وسیعی را شامل می‌شود. در این بین به جزئی‌ترین موضوعات همچون قانون تعمیرات مشاعات در آپارتمان، ساعت مجاز تعمیرات در آپارتمان، قانون تعمیرات در آپارتمان و رفع مشکل ممانعت همسایه از تعمیر ساختمان اشاره شده است از طرفی قوانین تخریب و نوسازی هم بسیار گسترده است؛ پس در صورت ورود به این حوزه حتما مواردی که مربوط به قوانین بازسازی ساختمان است را مطالعه و بررسی کنید.

مراجع رسیدگی به عدم رعایت قوانین بازسازی ساختمان متفاوت‌اند و شما متناسب با نوع مشکل باید به یکی از مراجع زیر مراجعه کنید.

  • مرجع رفع اختلاف‌های ساکنین یک مجتمع در مورد امور بازسازی مربوط به شورای حل اختلاف است.
  • اگر بازسازی مربوط به نمای کلی ساختمان و مشاعات آن باشد رضایت و اظهار نظر همسایگان دارای اهمیت است.
  • مرجع رسیدگی به شکایات بین کارفرما و پیمانکار در مورد موارد فنی و مالی، دادگاه‌های قوه قضاییه است.
  • مرجع دریافت مجوزهای مربوط به افزایش بنا، استحکام بنا، تغییر مکان پله‌ها، شهرداری منطقه محل سکونت (فعالیت) است.

تصویر مراحل و قوانین بازسازی خانه

مواردی که نیاز به مجوز شهرداری ندارد!

طبق قانون بازسازی در آپارتمان و ساختمان برای انجام برخی امور نیازی به مجوز شهرداری نیست که آن امور عبارتند از: 

  • تعمیر و تعویض کف داخلی ساختمان (سرامیک، سنگ و پارکت)
  • سیمان کاری، سفید کاری، نقاشی
  • تغییرات فضای سبز، محوطه سازی و حیاط ساختمان
  • ساخت حوض و استخر به شرطی که باعث محدودیت و از بین رفتن فضای استاندارد پارکینگ نشود.
  • تعمیرات مربوط به سقف و پشت بام (ایزوگام، موزاییک، آسفالت)
  • تعمیرات و تغییرات مربوط به سرویس‌های بهداشتی حمام و توالت
  • تعویض در پنجره‌های قدیمی به دوجداره
  • تعمیر سیم کشی الکتریکی
  • تعمیرات مربوط به تاسیسات و لوله کشی ساختمان
  • نصب رادیاتور، پکیج، کولر

 

در چه مواردی مجوز بازسازی شهرداری ضروری است؟

بر اساس قانون بازسازی آپارتمان و ساختمان هرگونه تغییر در موارد زیر ملزم به دریافت مجوز از شهرداری است.

  • جابجایی و تغییر مکان پله‌های ساختمان
  • تخریب یا جابجایی دیوارهای باربر ساختمان که باعث تخریب یا کاهش مقاومت ساختمان می‌شود.
  • تغییر فضای مفید پارکینگ و دیوارهای مربوط به آن
  • جابجایی قسمت‌هایی از ساختمان که طبق ضوابط شهرداری ممنوع است.
  • تغییر کاربری‌ها (تبدیل فضای مسکونی به تجاری)

در نظر داشته باشید پیروی از قوانین شهرداری بازسازی ساختمان به نفع شما و سایر ساکنین است؛ زیرا تضمین کننده امنیت و سلامت زیر ساخت ساختمان شماست. همچنین هرگونه عملیات تخریب ساختمان و بازسازی نیاز به اخذ مجوز بازسازی از شهرداری دارد و انجام موارد فوق، بدون اخذ مجوزهای قانونی تخلف محسوب شده و با جرایم سنگین از سمت کارشناسان شهرداری مواجه خواهد شد؛ پس باید به قوانین شهرداری در مورد بازسازی توجه کنید.

 

قوانین بازسازی آپارتمان

علاوه بر مواردی که برای قوانین بازسازی ساختمان بیان شد، قوانین مربوط به بازسازی آپارتمان را هم مدنظر داشته باشید:

تصویر قوانین بازسازی ساختمان

صبور باشید

عملیات بازسازی، مخصوصا در مرحله تخریب بازسازی ساختمان و قسمت‌های مربوط به بنایی، برای کارفرما تا حدودی نگران کننده است و نگرانی‌هایی را در مورد صدمه دیدن ساختمان و نیز هزینه‌ها در بردارد. بهتر است در حین مراحل بازسازی خانه کمی صبورتر و با اعتماد بیشتری به گروه پیمانکار که مسئولیت بازسازی شما را به عهده گرفته‌اند، همراه و پشتیبان آن‌ها باشید تا در نهایت بازسازی لذت بخش‌تری را تجربه کنید.

 

دریافت بیمه مسئولیت مدنی پروژه‌های ساختمانی

یکی از مهم‌ترین قوانین بازسازی خانه داشتن بیمه حوادث و مسئولیت است؛ زیرا حادثه خبر نمی‌کند! کارفرما و پیمانکاران محترم به هیچ عنوان حتی یک روز بدون دریافت بیمه مسئولیت مدنی مخصوص پروژه‌های ساختمانی، شروع به عملیات بازسازی نکنید.

طبق قانون بیمه اگر در محدوده ملک مورد نظر هرگونه حادثه‌ای به هر دلیلی اتفاق بیفتد کارفرما و یا بسته به مفاد قرارداد پیمانکار مقصر شناخته شده و ملزم به پرداخت کلیه هزینه‌های مالی، جانی، آسیب‌های فیزیکی ساختمانی و نیروهای اجرایی و همسایگان هستند.

دقت شود با تعرفه‌های بالا مربوط به جرح و صدمات نداشتن بیمه مسئولیت یک تصمیم صد درصد غیر عقلانی و ریسک بسیار بزرگ و خطرناکی است. ما معتقدیم بیمه نامه مسئولیت پروژه‌های ساختمانی در عملیات بازسازی نیز مانند ساخت ساز اولیه و یا بیمه شخص ثالث اتومبیل باید اجباری شود و جزو قوانین بازسازی خانه قرار گیرد.

 

تعیین محدوده بازسازی

بر طبق قوانین بازسازی منزل باید قبل از شروع بازسازی بر اساس مدت زمان و بودجه‌ای که در نظر دارید محدوده بازسازی را مشخص کنید، تا بتوانید برنامه ریزی دقیق‌تری برای اجرای آن داشته باشید.

 

انعطاف پذیری خود را افزایش دهید

این که در حین عملیات بازسازی هزینه‌ها افزایش یابد یا زمان کمی طولانی‌تر شود، یک امر کاملا طبیعی و غیر قابل انکار است. یکی از عوامل مهم در افزایش هزینه بازسازی منزل، هزینه‌های غیر قابل پیش بینی است که قبل از شروع عملیات قابل شناسایی و محاسبه نبوده است.

 

پیمانکار معتبر، حرفه‌ای و متعهد انتخاب کنید

به دلیل اهمیت اجرای اصولی و حرفه‌ای، انتخاب یک پیمانکار کاربلد باعث می‌شود علاوه بر صرفه جویی در زمان و هزینه، یک بازسازی اصولی‌تر و با کمترین استرس و دغدغه را تجربه کنید. همچنین پیمانکار شما باید با قوانین بازسازی منزل و قوانین شهرداری بازسازی ساختمان  آشنایی داشته باشد.

 

هدف و خواسته خود از بازسازی را بطور کامل مشخص کنید

قبل از طراحی و شروع عملیات بازسازی ضمن دانستن قوانين بازسازی آپارتمان، خواسته‌ها و نیازهای خود را به صورت کاملا شفاف مشخص کنید. این امر به طراح و تیم اجرایی کمک می‌کند تا طراحی و اجرای پروژه را با رعایت اصول فنی و حداکثر مطابقت با خواست و سلیقه شما انجام دهند.

 

مراحل گرفتن مجوز بازسازی از شهرداری

جدا از اینکه باید زمانی را برای رسیدگی به امور قوانین بازسازی آپارتمان اختصاص دهید، به طور کل نوسازی از اموری است که به حوصله بسیاری نیاز دارد؛ زیرا نیمی از وقت خود را باید در ادارات و شهرداری به دنبال اخذ مجوزهای لازم باشید و این موضوع شاید برای برخی کمی سخت باشد.

شهرداری و بازسازی دو عضو جدانشدنی از یکدیگرند؛ زیرا اگر ساختمان یا آپارتمان شما نیاز به بازسازی دارد و شما قصد دارید بر اساس قوانین بازسازی ساختمان پیش بروید حتما باید برای اخذ مجوز بازسازی خانه اقدام کنید.

مالک یا نماینده قانونی باید به شهرداری منطقه مورد نظر مراجعه کند و فرم‌های درخواست مجوز بازسازی را تکمیل کند. پس از این مرحله شخصی را به عنوان کارشناس برای بررسی موقعیت و وضعیت به محل پروژه اعزام می‌کنند تا از اجرای قوانین شهرداری بازسازی ساختمان مطمئن شود؛ سپس مراحل اداری همچون بازدید از محل در دبیرخانه شهرداری ثبت می‌شود. در مرحله بعد گزارش بازسازی ساختمان توسط کارشناس تدوین شده تا به معاونت شهرداری ارائه شود و در ادامه مدارک و فیش عوارض تخریب و نوسازی بررسی شده تا برای مرحله پیش نویس پروانه و صدور پروانه آماده باشد.

پیش نویس پروانه که توسط رئیس و معاون شهرداری تایید شد مراحل اداری و مالی انجام می‌شود و در آخر مجوز تخریب و بازسازی صادر می‌گردد. این موارد همگی جزو قوانين بازسازی آپارتمان محسوب می‌شوند.

نکته: برای اخذ مجوزهای کوچک همچون مجوز بازسازی نما ساختمان مراحل فوق با سرعت بیشتری صورت می‌گیرد.

 

مدارک لازم برای اخذ مجوز بازسازی

طبق قوانین بازسازی آپارتمان مدارک لازم برای اخذ مجوز بازسازی به شرح زیر است:

  • اصل و کپی قبوض منزل (آب و برق و گاز)
  • آخرین پایان کار قبلی ساختمان
  • اصل و کپی سند ملک مورد نظر جهت بازسازی
  • اصل و کپی مدارک شناسایی مالک (کارت ملی و شناسنامه)
  • مشخص کردن دقیق و فنی محل‌های بازسازی
  • اصل و کپی فیش‌های نوسازی واحد مربوطه

نکته: برای اطلاع از جزئیات هزینه مجوز بازسازی خانه به دفاتر فنی مهندسی شهرداری مراجعه کنید تا با توجه به ملک و درخواست شما قیمت دقیق‌تری در اختیارتان بگذارند.

دیدگاهتان را بنویسید